غلاف تمام فلزی ماجرایی تلخ و گزنده را در خلال جنگ ویتنام و در یک پایگاه آموزش تفنگداران نیروی دریایی ارتش آمریکا و بعد از آن در میدانهای جنگ در ویتنام روایت میکند. فیلم انتقادی به تزریق روحیه وحشیگری و جنگطلبی به سربازان بیچاره آمریکایی و تبدیل کردن آنها به حیوانات دست آموز است.
یک سرباز واقعبین نیروهای دریایی ایالات متحده شاهد اثرات مخرب و ضدانسانیِ جنگ ویتنام بر روی همرزمانش از زمانِ اردوگاه تمرینی تا زمانِ جنگهای خیابانی در ویتنام است.
واحد جذب نیروی نیروی دریایی ایالات متحده. گروهی داوطلب تازه کار قرار است یک دوره ی هشت هفته ای آموزشی را زیر نظر «گروهبان هارتمن» (ارمی) بگذارنند و سپس رهسپار جبهه های جنگ ویتنام شوند...
یک تفنگدار عملگرای آمریکایی اثرات غیرانسانی جنگ ویتنام را از آموزش بیرحمانه اردوگاه بوت تا جنگ خونین خیابانی در Hue مشاهده میکند.
نگاهی دو بخش به تأثیر طرز فکر نظامی و جنگ بر روی تفنگداران دریایی ویتنام. نیمه اول گروهی از افراد جدید را در اردوگاه های بوت تحت فرمان مجازات کننده گروهبان هارتمن مجازات می کند. نیمه دوم یکی از این استخدام کنندگان ، جوکر را نشان می دهد که جنگ را به عنوان خبرنگار ستارگان و استریپ ها پوشش می دهد و تمرکز خود را بر روی حمله تتی قرار داده است
غلاف تمام فلزی فیلمی در ژانر جنگی ساختهٔ استنلی کوبریک در سال ۱۹۸۷ است. غلاف تمام فلزی با تحسین منتقدان مواجه گشت و نامزد یک جایزه اسکار برای بهترین فیلمنامهٔ اقتباسی شد. در سال ۲۰۰۱ بنیاد فیلم آمریکا در فهرست ۱۰۰ سال… ۱۰۰ هیجان به انتخاب بفا غلاف تمام فلزی را در رتبهٔ ۹۵ قرار داد. غلاف تمام فلزی به نقد خشونت بیش از اندازه در تبدیل کردن جوانان عادی آمریکایی به قاتلانی بیرحم و ماشین کشتار ارتش آمریکا میپردازد. همچنین، نقدی بر جنگ، بهویژه جنگ ویتنام، دارد. غلاف تمامفلزی یکی از بهترین فیلمها دربارهٔ بهوجود آمدن معضلات روانیِ جنگ بر روح و روان سربازان است. غلاف تمام فلزی، ماجرایی تلخ و گزنده را در خلال جنگ ویتنام و در یک پایگاه آموزش تفنگداران نیروی دریایی ارتش آمریکا و بعد از آن در میدانهای جنگ در ویتنام روایت میکند. فیلم انتقادی به تزریق روحیه وحشیگری و جنگطلبی به سربازان بیچاره آمریکایی و تبدیل کردن آنها به حیوانات دست آموز است.
فیلم غلاف تمام فلزی شاهکار جنگی استنلی کوبریک است. فیلم از جایی شروع میشود که عده ای داوطلب در کمپی نظامی تربیت می شوند و بعد از طی کردن دوره ی آموزشی عده ای از آنها به عنوان نظامی و یکی به عنوان خبرنگار عازم جنگ ویتنام میشوند و ....
دانلود فیلم Full Metal Jacket 1987 (غلاف تمام فلزی) دوبله فارسی بدون سانسور و با زیرنویس فارسی در فیلمازون.
SPOILER: Full Metal Jacket یک فیلم واقع بینانه جنگ ویتنام در سال 1987 است و یکی از بهترین فیلم های دهه 80 ساخته شده ، کارگردانی و تهیه کنندگی استنلی کوبریک است. فیلمنامه کوبریک ، مایکل هر و گوستاو هاسفورد بر اساس رمان تایمز کوتاه هاسفورد (1979) ساخته شده است. ژاکت فول متال (1987) برای 1 اسکار نامزد شد. 7 پیروزی و 9 نامزد دیگر. این یکی از فیلمهای جنگی مورد علاقه شخصی من است. من غلاف تمام فلزی را تا سر حد دوست دارم.
یک گروه عالی درگیر حماسه درخشان استنلی کوبریک در مورد جنگ ویتنام و روند غیرانسانی سازی است که مردم را به قاتل آموزش دیده تبدیل می کند. جوکر (متیو مودین) ، مادر حیوانات (آدام بالدوین) ، گومر (وینسنت د اونوفریو) ، ایت بال (دوریان هاروود) ، کابوی (آرلیس هوارد) و گودال جهنم بوت کمپ که توسط ریه چرمی D.I. (لی ارمی) در حال مشاهده سگهای شیطانی بعنوان غرغر ، کثافت یا چیزهای کمتر است. این اقدام وحشیانه است ، داستان بدون صرفه جویی در گفتگو که با شوخ طبعی جذاب است. از سختی های آموزش مقدماتی تا کابوس جنگی Hue City ، کت تمام فلزی یک ضربه مستقیم سینمایی را به ثمر می رساند.
تمرکز فیلم بر نگاهی دو بخشی به تأثیر تفکر نظامی و جنگ بر تفنگداران دریایی دوران ویتنام است. . نیمه اول به دنبال گروهی از استخدام شدگان در اردوگاه کشتی تحت فرماندهی مجازاتگر گروهبان هارتمن است. در اردوگاه جهنم روند غیرانسانی کردن افراد را به قاتلی آموزش دیده تبدیل می کند. از پسران گرفته تا قاتلین ماشین متوسط آموزش دیده. اواخر دهه 1960 در جزیره پاریس ، کارولینای جنوبی ، اردوگاه آموزشی تفنگداران دریایی ایالات متحده است ، جایی که گروهی از جوانان استخدام شده تفنگداران دریایی ، پس از تراشیدن سر ، برای آموزش مقدماتی توسط گروهبان وحشی تفنگدار هارتمن (ر. لی ارمی) آماده می شوند ، دستورات آنها "از بین بردن همه افراد غیر هکر" است. هارتمن به هر یک از تفنگداران دریایی لقب می دهد. یک عضو عملگرا که پشت سرش صحبت می کند ، "جوکر" می شود (متیو مودین). یک عضو تگزاس "گاوچران" می شود (آرلیس هوارد). و سرانجام لئونارد لارنس ، یک استخدام 6 فوت 3 اینچ ، 280 پوند ، آهسته و با هوش و جاه طلبی کم ، "Gomer Pyle" (Vincent D'Onofrio) و کانون وحشیگری هارتمن می شود ، زیرا پسر دارای اضافه وزن نمی تواند با سایر افراد تازه وارد که از نظر جسمی متناسب تر هستند در دوره های مانع طاقت فرسا. نیمه اول بیشتر به اصول آموزش آماده سازی افراد تازه وارد قبل از اعزام آنها به ویتنام می پردازد و در مورد داستان گفتن از داستان خصوصی جیمز تی. "جوکر" دیویس (متیو مودین) و فیزیک شکنجه یک مرد جوان که یک نیروی دریایی در جوخه است استفاده می شود. توسط مربی گانری هارتمن ، مربی آموزش جزیره پاریس ، که او را با مجازات کل گروه خود به خاطر اشتباهاتش شکنجه می کند. و چگونه آن مرد جوان به یک ماشین کشتار متوسط تبدیل می شود که سر هارتمن را می دزد! و از آنجا که پایل روی توالت می نشیند ، گلوله اسلحه را در دهان خود قرار می دهد و ماشه را می کشد و خود را می کشد.
نیمه دوم یکی از کسانی را که استخدام شده اند ، جوکر ، نشان می دهد که جنگ را به عنوان خبرنگار Stars and Stripes ، با تمرکز بر حمله Tet ، پوشش می دهد. غلاف تمام فلزی اکنون بیشتر به یکی از کسانی که جوکر خصوصی (متیو مودین) از اردوگاه حمل و نقل جزیره پاریس ، که در دا نانگ ویتنام است ، می پردازد و گزارش جنگ ویتنام را برای روزنامه نظامی Stars and Stripes می دهد. او و شریک زندگی اش ، رافترمن عکاس رزمی (کوین میجر هوارد) ، در خیابان ها با روسپی (لین هونگ) روبرو می شوند و با دزد (نگوین هو فونگ) روبرو می شوند که دوربین رافترمن را می دزد. وقتی آنها به پایگاه خود بازمی گردند ، تکالیف جدیدی به آنها داده می شود ، اما جوکر می خواهد برای دریافت یک داستان خوب به خط مقدم برود. جوکر و رافترمن به Phu Bai ، یک پایگاه عملیاتی تفنگداران دریایی در نزدیکی شهر Hue باستان ویتنام منصوب می شوند ، جوکر قبل از دیدار با تیم استخدام شده خود در اردوگاه آموزشی جزیره پاریس ، گاوچران و واحد خود ، Lusthog Squad ، دوباره به هم پیوست. واحد گاوچران آنها از طریق آنها رفته اند. آنها به گور دسته جمعی می روند و بیش از 20 جسد را در یک گور دسته جمعی پیدا می کنند که با آهک پوشانده شده است.
غلاف تمام فلزی بهترین فیلم واقع بینانه جنگ ویتنام در تمام دورانهای استانی کوبریک است. یکی از فیلمهای مورد علاقه من در جنگ ویتنام از دهه 80 ، فیلم دیگر Platoon (1986) است که یک بار دیگر فیلمبرداری عالی وجود دارد - مناظر بی روح و تقریباً کلاستروفوبیک ویتنام را ببینید. ترکیبی از رفتارهای خنثی شده ای که تازه استخدام شده ها در اردوگاه اردوگاه دریافت می کنند با احساس "ساعت های بی حوصلگی ، ثانیه های وحشت" از صحنه های ویتنام بسیار شدید است و برای همه مناسب نیست ، اما احساس واقعی می کند. من عاشق این هستم که چطور فیلم بیشتر در یک شهر هوو تمرکز می کند و میدان جنگ آنها را شروع می کند. سکانس های صحنه نبرد فوق العاده و فوق العاده هستند! آنها واقعی به نظر می رسند ، ده ها تن از بدن خود خارج شده اند. ما ابتدا می بینیم که تانک از طریق شهر هوئ در حال رانندگی است ، شهرها با آتش سوزی ، ساختمانهای در حال سوختن و خانه های ویران شده و خیابان پر از خون است. گروهبان مادر حیوانات (آدام بالدوین) ، مسلسل پوچ گرایانه M60 از جوخه Lusthog یکی از محبوب ترین شخصیت های فیلم است و در بهترین حالت یکی از اعضای گروه پشتیبانی است. اما شما حتی فکر نمی کنید که Animal Mother فقط یک پسر دیگر باشد. او آنقدر خاطره انگیز است که شما به او به عنوان یکی از ستاره های نمایش نگاه می کنید.
'Born to Kill' - روی کلاه ایمنی جوک نوشته شده است. دنباله ای است که از نظر یونگ با "دوگانگی انسان" ارتباط دارد. 10/10
دانلود فیلم Full Metal Jacket 1987 (غلاف تمام فلزی) دوبله فارسی بدون سانسور و با زیرنویس فارسی در فیلمازون.
من چیزهای کوبریک را دوست دارم. به طور کلی هر فیلمی که او کارگردانی می کرد ، از لحاظ کیفیت ، دارای چندین درجه بالاتر از هر کارگردان دیگری بود (به ویژه کسانی که این روزها کار می کنند). آیا "Full Metal Jacket" همچنان نشان دهنده مغز متفکر "2001" ، "The Shining" و "Dr. عشق عجیب و غریب'؟ بله ، این کار را می کند.
با رفتن نقشه ها. اینجا چیز زیادی نیست من اهمیت خاصی نمی دهم زیرا متن آن را جبران می کند. "Full Metal Jacket" تقریباً فیلمی با دو نیمه است - نیمه اول با گروهی از سربازان وظیفه در آموزش اردوگاه نظامی و سختی هایی که آنها تحت نظر مربی "سخت و ناخن" متحمل می شوند ، سروکار دارد. نیمه دوم مربوط به سو their استفاده های آنها در ویتنام است. دعوا؟ در 'نام؟ آیا قبلاً همه اینها را ندیده ایم؟ بله ، اما به ندرت با چنین دست باتجربه ای در محل کار. و صحنه های اردوگاه بسیار شگفت انگیز است.
گوستاو هاسفورد و همکاران. آل فیلمنامه ای عالی به ویژه در ساعت های ابتدایی تولید کرده اند. به سختی یک لحظه مکث می شود تا شما را به چهره جیغ گروهبان هارتمن بیندازند. او مشغول سو abuseاستفاده به سمت نیروهای تازه استخدام شده خود با خطوط بسیار نیرومند و تیز است که شما را دچار شوک می کند در حالی که همزمان در ناباوری می خندید. روشی است که فیلمنامه بدون وقفه در نفس کشیدن اجرا می کند و به طرز شگفت انگیزی کمک می کند - و این واقعیت که بسیار قدرتمند است. این هرگز فقط مربوط به یک خطوط از یک گروهبان نیست ، بلکه همچنین داستانی در مورد نحوه کار انسان در این شرایط را بیان می کند. نیمه اول مربوط به چگونگی رنج بردن آنها در خانه تحت فشار خودشان است (و خیلی خوب گفتند که این مسئله نیز زیاد است) ، نیمه دوم در مورد شرایط انسانی تحت فشار جنگ. این یک مقایسه جالب و داستانی است که به خوبی گفته شده است. این نبرد ممکن است فاقد نوعی زمینه یا وضوح کلی باشد ، اما پس از آن احساس می کنم که مطابق با فیلم است - این مربوط به فرد است و نه جنگ ، و چنین عناصری را نمی توان به راحتی تعیین کرد.
همه شخصیت ها به دلیل مواد و تنوع بازیگران ، احساس "واقعی واقعی" نسبت به آنها دارند. آر. لی امری به عنوان گروهبان هارتمن دیوانه بسیار شرورانه است ، در حالی که موفق می شود گاه و بی گاه انسانیت را اضافه کند و از طریق حرکات ظریف نگرش "این به نفع خود شما است". Matthew Modine یک پیشگام دوست داشتنی ، Private Joker است و به همین ترتیب لبه های سخت و نرم را به طرز تحسین برانگیزی متعادل می کند (اگر نه به طرز تماشایی). یکی دیگر که برجسته است ، وینسنت دو اونفریو در نقش خصوصی گومر پایل است ، استخدام شده توسط هارتمن و سایر دانش آموزان. در ابتدا معصومیت شگفت انگیزی درباره او وجود دارد ، که بعداً به یک سفت شدن ترسناک روح او تبدیل می شود. نگاه شیطانی / فراتر از امیدواری که بعداً به آن می پردازد (هرکسی که فیلم را دیده باشد منظور من را می داند) ، به عنوان ترسناک ترین نگاهی است که من در صفحه نمایش دیده ام. در کل بازیگران خود را به خوبی در اینجا معتبر می دانند.
و به همین جهت. کوبریک است خوبه. بار دیگر یک فیلمبرداری عالی وجود دارد - مناظر خالی از سکنه ، تقریباً کلاستروفوبیک ویتنام را بررسی کنید. برخی از استفاده های دوست داشتنی از فیلترها (آن رنگ آبی خالی از لطف) است. یک امتیاز ظریف درخشان وجود دارد ، که در هنگام استفاده وهم آور است ، اما هرگز سرزده نیست. تسلط بسیار خوبی به سرعت دارد - بیننده هرگز بیکار و بی حوصله نمی ماند و داستان (به ویژه در نیمه اول فوق العاده) روان پیش می رود. لمس های جالب فراوان در سراسر وجود دارد - نمونه های زیادی را ببینید ، مانند صحنه آغازین راهپیمایی هارتمن دقیقاً به سمت افراد تازه وارد (و مقابل دوربین) ، تف و جیغ زدن اظهارنظرهای انتقام جویانه ، تقریباً انگار که در بیننده باشد. برخی ممکن است از احساس تقریباً گسیخته شما در صحنه های نبرد نسبت به انتها انتقاد کنند ، اما من سکوت ، آرامش و قدرت خام آنها را بسیار موثرتر از جادوگری فلش بنگ استفاده کردیم که در سه پا مانند "ما قهرمان بودیم". من می توانم در مورد کوبریک برای مدت ها ادعا کنم. بنابراین اکنون متوقف می شوم.
آیا "Full Metal Jacket" کامل است؟ کاملاً به دلیل سندرم "دو نیمه" نیست. اگرچه آنها تضاد دارند و مکمل یکدیگر هستند ، نیمه اول بسیار نیمه قویتر است. مورد دوم در مقابل آن احساس ضعف می کند. به خودی خود نیمه دوم معمولاً خوب مورد توجه قرار می گیرد ، اما قدرت احشایی که نیمه اول دارد را ندارد. من هر دو بیت را دوست دارم ، اما یک ذره بیشتر دوست دارم. این باعث می شود فیلم فقط کمی رنج ببرد. در اینجا چیزهای زیادی برای پسندیدن وجود دارد که من نمی توانم خیلی انتقاد کنم - و آنقدر که باید مورد احترام قرار دهم (مخصوصاً در سطور برجسته). یک بار دیگر مرد اصلی موفق می شود. قطعاً ارزش دیدن دارد. 10/10.
دانلود فیلم Full Metal Jacket 1987 (غلاف تمام فلزی) دوبله فارسی بدون سانسور و با زیرنویس فارسی در فیلمازون.
شهرت "FMJ"، همراه با نام کوبریک، فیلم را بسیار بالاتر از شایستگی های واقعی خود قرار می دهد. در اینجا انتقادات خاص من وجود دارد:
1. طرح ساده و فرمولی است. شماره 1: آموزش اولیه شماره 2: ناگهان در ویتنام و غرق در احساس امنیت کاذب. شماره 3: یک آتش سوزی سنگین برای جداسازی. و. همین است. آی تی. به نظر می رسد که کوبریک با سه ورق کاغذ شروع کرد، بالای هر کدام را با آن سه مرحله برچسب زد و آنها را به طور هرمتیک از هم جدا نگه داشت. هیچ حسی از جریان، رشد، هیچ چیز ارگانیک وجود ندارد. بنابراین هنگامی که دوستان جدا شده از آموزش اولیه در اواخر فیلم دوباره به هم می رسند، "همکار تگرگ، خوب ملاقات کردید!" shtick احساس توخالی و اجباری می کند.
2. تا حدی به دلیل شماره 1، بسیاری از دستگاه های طرح کاملاً قابل پیش بینی هستند. سرباز شخصی پایل، حداقل 10 دقیقه قبل از وقوع حادثه، تلگراف را برای ما ارسال می کند. غرور و کسالت بازیگران، امن در محلههای شهرشان در ویتنام، از هر فرصتی استفاده میکنند تا به ما بگویند که چگونه هیچ اتفاق بدی ممکن است رخ ندهد، زیرا - بالاخره - امروز تت است، یک تعطیلات ملی. بیا، کوبریک -- 20 سال از حمله تت می گذرد. شما نمی توانید از ما انتظار داشته باشید که وقتی آن را به این شکل تنظیم می کنید، ندانیم چه اتفاقی می افتد. آن روز رستاخیز، که در آن دهها هزار سرباز ویت کنگ و NVA حملات غافلگیرکنندهای را انجام دادند که منجر به کشته شدن هزاران سرباز آمریکایی شد، کاملاً خالی از تعلیق است. پیشپیکربندی هوای فیلم را میمکد.
3. بسیاری از صحنه ها به اندازه هر چیزی که از کلاس فیلمسازی 101 در کالج دیده می شود، ناشیانه هستند. نمونه موردی: پس از بازگرداندن اجساد «تاچ داون» و «هندجاب» و گروه به صورت دایرهای دور آنها میایستند، دوربین هر کدام حدود 5 ثانیه از صورت یکی از اعضای گروه به دیگری میچرخد، در حالی که هر کدام چیزی کاملاً کنسرو شده میگویند: "تو الان میری خونه." «سمپر فی». "ما تفنگداران دریایی بدی هستیم قربان." "آسان برو برادران." "تو بهتر از من." "خب، حداقل آنها برای یک هدف خوب مردند." چه کسی این دیالوگ (یا به طور دقیق تر، مونولوگ سریال) -- مرثیه های همه منظوره جو را ارائه کرد؟
4. بیشتر تنظیمات به جای طبیعی بودن، ساختگی و "سینمایی" به نظر می رسند. به ویژه، صحنه شهری در ویتنام با فاحشه و صحنه ای که "جوکر" و "رافترمن" با عجله در امتداد جاده ای در حال تلاش برای یافتن مکان گور دسته جمعی هستند -- هر دو با "موارد پریود" پر شده اند. در»، اما قطعاً این حس به دست میآید که همه اینها بخشی از تلاش برای ایجاد اثر است، نه معتبر بودن. صحنههای دیگر، مانند آتشسوزی در پایان، به نظر میرسد که برای تئاتر زنده روی صحنه رفتهاند، با آتشهای استراتژیک (چه جهنمی ساعتها در آن ساختمانهای سیمانی میسوخت؟!)، دود اتمسفر، روشنایی پر و غیره.
5. بسیاری از شخصیت های جانبی چیزی بیش از کاریکاتور نیستند. نمونه بارز آن «دور تفنگچی» است که مستقیماً از بازیگران اصلی در نقش «کودک قاتل دیوانه با تفنگ» آمده است. چی؟ با تماشای شلیک او به دهقانان فراری با مسلسل قانع نشدید؟ خوب، پس او به شما *بگوید* که او هم یک کودک قاتل دیوانه با اسلحه است. فقط برای اینکه شکی نیست با تشکر از شما، کاپیتان آشکار.
6. برخی از چرخش های داستان و نحوه بازی آنها خنده دار-بلند مضحک است. به عنوان مثال، هنگامی که "تاچ داون" مورد اصابت گلوله خمپاره قرار می گیرد، "دک جی" بلافاصله شروع به احیا دهان به دهان و احیای احیا می کند. بسیار بعید است که ضربه مغزی ناشی از خمپاره به سادگی قلب تاچدان را متوقف کند، بنابراین هیچ یک از این درمان ها نمی تواند مفید باشد (و چرا وقتی داک جی روی آن فشار می آورد، قفسه سینه تاچدان حتی کسری از اینچ حرکت نمی کند؟) مثال دیگر زمانی است که "رافترمن" سرانجام با حدود 12 گلوله به تک تیرانداز شلیک می کند و او در حالی که جوخه دور او جمع شده اند روی زمین دراز می کشد. نه تنها او هنوز زنده است، بلکه چیزی می گوید. چی پرسیدی؟ او به ویتنامی نماز می خواند. و نه فقط دعا کردن، بلکه به زبان آوردن کلمات و بیان تا حد امکان واضح، به گونه ای که گویی مخاطبی برای اجرا دارد. سرانجام، پس از کندترین صحنه مرگ در تاریخ، او به زبان انگلیسی تغییر می کند و می گوید "به من شلیک کن!" حدود پنجاه بار و در تمام این مدت، ما مجبوریم با دیدن حالت شکنجهشده «جوکر» تحمل کنیم، زیرا او باید با این کار دست و پنجه نرم کند. آیا جنگ فقط هک نیست؟!
7. استفاده سنگین از آهنگ های دورهمی موثر نیست، آزاردهنده است. پخش "پرنده موج سوار" با صدای بالا چیزی به تجربه بیننده اضافه نمی کند. «قلدر پشمی» یا «این چکمهها برای پیادهروی ساخته شدهاند» نیز این کار را نمیکند. این نوع ترفند بهتر است به فیلمهای اکشن وسط، نه فیلمهای جنگی جدی واگذار شود.
8. در نهایت، یک نکته برای فیلمسازان: استفاده از صداگذاری از یک شخصیت بسیار به ندرت مؤثر است و تقریباً هرگز ضروری نیست. اگر شک دارید، آن را کنار بگذارید.
هیچ آمریکایی متولد قبل از سال 1960 از این واقعیت بی خبر نیست که جنگ در ویتنام یک اشتباه بزرگ، یک تراژیک کمدی از اشتباهات و یک رسوایی ملی بود، و اینکه اقداماتی در این مورد وجود داشت. از شجاعت، ساده لوحی و غیرانسانی به مقدار تقریباً مساوی. همه ما نام Mai-Lai را شنیده ایم. همه ما «اکنون آخرالزمان» (بسیار بهتر) را که 8 سال قبل از FMJ ساخته شده است، و همچنین «شکارچی گوزن» و «جوخه» را دیدهایم که هر دوی آنها قبل از FMJ نیز ساخته شدهاند. و هر آمریکایی که خیلی دیر به دنیا آمده و جنگ را از نزدیک دیده باشد، تقریباً به همان اندازه میداند، زیرا آمریکا در 4 دهه گذشته علناً خود را به خاطر درگیریهایش مورد انتقاد قرار داده است. نتیجه این است که FMJ هیچ مسیر جدیدی را از نظر اطلاعات یا محتوای احساسی نمی شکند. ما قبلاً در آن جاده های خوش سفر رفته ایم.
به طور کلی، FMJ احساس میکند بیظاهر، بیاصیل، دست و پا چلفتی، دست و پا چلفتی است و به همان اندازه که میتوان تصور کرد غیرخلاقانه است. باورش سخت است که این اثر از کارگردانی مشابه «2001: یک ادیسه فضایی» یا «دکتر استرنج لاو» باشد. اینکه چه مقدار از این به طور خاص تقصیر کوبریک است قابل بحث است، اما به عنوان نویسنده فیلم، مقصر اصلی فقط می تواند او باشد.
دانلود فیلم Full Metal Jacket 1987 (غلاف تمام فلزی) دوبله فارسی بدون سانسور و با زیرنویس فارسی در فیلمازون.
آقای استنلی کوبریک کارگردان پرکار نبود. پس از 71 سال راه رفتن در این زمین، او تنها 16 فیلم را برای ما باقی گذاشت که در میان آنها برخی از قدرتمندترین تجربه های سینمایی تا به امروز بوده است. «جلیقه تمام فلزی» بخشی از فهرست شاهکارهای آقای کوبریک است و 12 سال قبل از آخرین فیلم او «چشمان کاملا بسته» اکران شد، زیرا جنگ همیشه مقدم بر انکار است.
کنترل کامل عکس خود را از نوشتن به ویرایش، آنچه روی صفحه میبینید همان چیزی است که او میخواست شما ببینید... و آنچه ما میبینیم نزدیک به یک نمایش کامل است: میتوان کشتن را یاد گرفت. از طریق این یادگیری فرد فردیت خود را از دست می دهد. با از دست دادن فردیت او می توان معصومیت را از دست داد و به جنون رسید و البته در تمام این مراحل ممکن است مشکلی پیش بیاید... برای اینکه این تظاهرات را به همان اندازه روی کاغذ آشکار کنید باید روشمند باشید (مثل استنلی کوبریک روشمند) و باید بازیگران مناسب و بازیگری مناسب داشته باشند. متیو مودین (Pvt Joker)، وینسنت D'Onofrio (Pvt Gomer Pyle) و R.Lee Ermey (گروهبان هارتمن) نمونه خوبی از بکر بودن بازیگران هستند. استنلی کوبریک برای نتیجهگیری واضح از تکنیک فصل استفاده کرد و یک نمایش 2 فصلی ارائه کرد.
فصل اول – ساختمان یک شرکت – آموزش. در اینجا آقای کوبریک به ما نشان می دهد که چگونه یک شرکت تفنگداران دریایی ساخته می شود، چگونه می توان کشتن را یاد گرفت و چگونه از طریق این یادگیری فردیت خود را از دست می دهد. این ساختمان باید دو فرآیند اصلی را طی کند: تحقیر و تیم سازی. فرآیند تحقیر شامل تخریب نفس شماست، زیرا نفس شما چیزی است که شما را منحصر به فرد می کند. اگر سازمانی منیت شما را بشکند، به احتمال زیاد شما هم مانند بقیه خواهید بود. سرباز گومر پایل نمونه کاملی است از اینکه چگونه کسی این روند تحقیرآمیز را طی می کند: او تحقیر شده ترین سرباز است و همه ما این نقل قول فوق العاده را از گروهبان هارتمن مربی توپخانه (R.Lee Ermey) به خاطر داریم: "آیا از من دست می کشی؟" ! خوبی؟! سپس دست از کار بکشید، شما یک قطعه *بیپ* لزج* که به نظر می رسد شیر دریایی است! فرآیند دوم در ساخت یک شرکت، در واقع فرآیند تیم سازی است: این یک فرآیند به همان اندازه مهم است زیرا در پایان این فرآیند، هر یک از اعضای تیم فقط از طریق تیم وجود دارند، به تنهایی هر یک از آنها «به طور مساوی» هستند. به قول مربی گروهبان مورد علاقه ما بی ارزش است. بدیهی است که مشکلی پیش خواهد رفت، زیرا چیزی به نام شکست ناپذیری وجود ندارد (در بهترین حالت یک صدای زنگ است، یک دروغ). بنابراین صحنه خودکشی گذار بین مفهوم فردیت و مفهوم Corp.، بین فصل یک و فصل دوم است. با بازی تحسین برانگیز 3 قهرمان ما (جوکر خصوصی و پایل و مربی گروهبان دریل) بر تنها بیانیه واقعی فیلم تاکید می کند: "ما در دنیایی از *بیپ* زندگی می کنیم" و "مردگان فقط یک چیز می دانند: بهتر است که زنده بودن'.
فصل دوم - فروپاشی یک شرکت - جنگ. این قطعه دوم تظاهرات (کسی می تواند بی گناهی خود را از دست بدهد) با دو پویایی تغذیه می شود: میل به کشتار و واقعیت جنگ. میل به قتل توسط Pvt 'Joker' تقلید می شود، او یک خبرنگار رزمی است که واقعاً معنای این جنگ را درک نمی کند. در عین حال، او «متولد شده است تا بکشد» و فکر میکند که نبرد به این پوچی معنا میدهد. این تناقض به خوبی در نقل قول به یاد ماندنی زیر از Pvt Joker خلاصه می شود: «من می خواستم با افراد محرک و جالب یک فرهنگ باستانی ملاقات کنم و آنها را بکشم. من میخواستم اولین بچهای باشم که در بلوک من یک قتل تأیید شده دریافت میکند.' به محض اینکه Pvt Joker با Pvt Cowboy ارتباط برقرار می کند، آقای کوبریک ما را وادار می کند در "واقعیت جنگ" غوطه ور شویم و فروپاشی سپاه آغاز می شود: ستوان ابتدا با او اختیارات را می گیرد، تفنگداران دریایی یکی یکی زیر دستان می گیرند. شلیک یک تک تیرانداز نقطه اوج این فصل، دید فراری تک تیرانداز است. جوخه به مرز جنون رسیده است، جایی که "یک روز بدون خون مانند یک روز بدون آفتاب است". آیا Pvt Joker معنایی را که به دنبالش بود پیدا کرد؟ آیا میتوانیم سگهای جنگ را پس از رها کردنشان کنترل کنیم؟ یک بار دیگر هیچ درسی وجود ندارد فقط یک جمله به عنوان افکار Pvt Joker "برمی گردند تا رویاهای خیس نوک پستان را در مورد مری جین راتنکراچ و فانتزی *بیپ* بازگشت به خانه بزرگ" ایجاد کنند. او بسیار خوشحال است که زنده است، یک تکه و کوتاه. او در دنیای *بیپ* زندگی می کند بله. اما او زنده است و نمی ترسد.
بی گناهی برای همیشه از دست می رود... توسط اجساد و "جلیقه های فلزی کامل" آنها روی زمین مانده است.
دانلود فیلم Full Metal Jacket 1987 (غلاف تمام فلزی) دوبله فارسی بدون سانسور و با زیرنویس فارسی در فیلمازون.
موضوع وحدت بخش «ژاکت تمام فلزی» استنلی کوبریک این است که ویتنام آمریکایی ها را در توالت انداخت. هر یک از سه قسمت فیلم، یا «اعمال»، دارای شخصیت هایی هستند که بارها به عنوان «دنیای s--t» توصیف می شود. مردان برای کشتن آموزش دیدهاند - اما نمیدانند چه زمانی بکشند، چه کسی را بکشند یا چرا کسی باید بمیرد. متیو مودین، قهرمان داستان راوی (در نقش جیمز «جوکر» دیویس) نه تنها دکمه «صلح» را روی یونیفرم خود میپوشد، بلکه روی کلاه خود نیز «به دنیا آمدن برای کشتن» نوشته است (برای نشان دادن دوگانگی انسان). دلیل جنگ توضیح داده شده است: "ما اینجا هستیم تا به ویتنامی ها کمک کنیم زیرا در داخل هر گوکی یک آمریکایی وجود دارد که تلاش می کند از آن خارج شود."
احتمالا قوی ترین «داستان» فیلم در «پرده» اول روایت می شود. در آن یک گروهبان مته R. Lee Ermey (در نقش هارتمن) در حال تحقیر وینسنت D'Onofrio اضافه وزن (در نقش Leonard "Gomer Pyle" Lawrence) است. این داستان به معنای واقعی کلمه در مستراح به پایان می رسد، جایی که یک قاتل با موفقیت آموزش دیده توانایی خود را نشان می دهد. برخی از مواد در بقیه فیلم در مقایسه بسیار ضعیف می شود. به خصوص ناامید کننده برخی از صحنه های اواسط فیلم "روی صحنه" برای دوربین "ستارگان و راه راه" عکاس "رافترمن" (کوین میجر هاوارد) - شخصیت ها همه چیزهای احمقانه برای دوربین می گویند. با این حال، برخی لحظات تقریباً شاعرانه از طنز و وحشیانه باقی مانده است.
******** ژاکت تمام فلزی (17/6/87) استنلی کوبریک ~ متیو مودین، آر. لی ارمی، وینسنت دونوفریو، آرلیس هاوارد
دانلود فیلم Full Metal Jacket 1987 (غلاف تمام فلزی) دوبله فارسی بدون سانسور و با زیرنویس فارسی در فیلمازون.
ژاکت تمام فلزی قطعا فیلمی است که با روش فیلمسازی کوبریک بسیار فاصله دارد. و قطعا اگر فیلم موفقی بود بهترین فیلم جنگی تاریخ سینما می شد. اما فیلم با منطق فیلمسازی کوبریک و ناخودآگاه کارگردان همخوانی ندارد. منطق فیلمسازی کوبریک این نیست که مثلاً دوربین در ابتدای فیلم به نفع سرباز باشد یا چنین نظامی گری را محکوم کند. این نوع روایت قطعا ساده انگارانه است. شاید ایده من هم با دیدگاه کارگردان همخوانی داشته باشد، اما چون در فیلم Full Metal Jacket کاملا واقع گرایانه نیست، فیلم ناموفق است. با این حال فیلم فوق العاده ای است، اما مانند «مسیرهای افتخار» بزرگترین فیلم جنگی تاریخ سینما نیست.
نظرات کاربران
برای ثبت نظر ابتدا وارد اکانت خود شوید.